• Mindy Strampel-Egberts

Wat is content en hoe zet je dit effectief in?



Content (inhoud) omschrijft de boodschap naar de eindgebruiker. Vaak spreken we over content in verband met media zowel online als offline. Denk aan internet, televisie, radio, opgenomen audio, boeken, tijdschriften en live evenementen. Gebruikte vormen van content zijn tekst, audio, foto, video en activatie. Het is het basisingrediënt voor de contentmarketing. Centraal staat hierbij de beoogde doelgroep. Het is erg belangrijk om te weten wie je product of dienst gaat afnemen als je werkt aan je contentstrategie. Wie is de doelgroep en waar vind je de doelgroep. Waar zijn ze actief? De content sluit dus altijd naadloos aan bij de wensen en interesses van jouw doelgroep. Met een doel in je achterhoofd werk je aan een strategie. Dit doel geeft niet alleen richting aan je strategie maar ook aan je boodschap. Je weet waarvoor en voor wie je schrijft/ content creëert. Bepaal welke middelen je inzet. (marketingmix). Richt jij je bijvoorbeeld op social media (Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, TikTok of Youtube)? Zo is Linkedin geschikt voor inhoudelijke berichten en artikelen waarmee je expertise laat zien. Instagram is een visueel platform en geschikt voor storytelling en branding. Neem je doelgroep mee in jouw verhaal. Facebook is een platform om communities te bouwen en fans te genereren. Onderzoek wat past bij jouw doelgroep en doel. Hoe breng je uiteindelijk jouw boodschap? Welke tone of voice past bij jouw bedrijf en spreekt jouw doelgroep aan. Bedenk hoe je in jouw strategie de klantenreis bepaalt. Dit kan je doen middels het AIDA model: attention, interest, desire en action. Men merkt jou op, men heeft interesse, men wil jouw product of dienst kopen, men neemt actie. De belangrijkste punten op een rijtje; - wie is je doelgroep (maak een buyer-persona), - wat is je strategie (welke middelen zet je in), - wat is je boodschap (tone of voice). Wil jij aan de slag met de contentstrategie van jouw bedrijf en kan je hulp gebruiken? Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken. EBM communicatie kan je helpen met de strategie en de uitvoering. Neem contact op.

Hoe beïnvloed je jouw doelgroep? Lees ook het artikel over de beïnvloedingsprincipes van Cialdini.